BB -Málta (2.nap) [Benke Balázs]

 A mai napi bejegyzésemet már most elkezdem az ebédszünetemben, mert a délutáni óra után (15:00 után) városnézőbe indulunk Mdina városába és este mire hazaérünk (múmiává dehidratálódva) nem lesz elég időm, kedvem és agyam írni bármit is.

Szóval ma reggelre lett egy új diáklányunk Egyenlítői-Guineából, akit úgy hívnak, hogy......na mindegy. 😅 Talán lesz időm még megismerni a nevét, mert ma halhatatlan volt, mármint a neve. "a" betű van benne 2x, de a többit egyelőre nem értjük (angolul egyébként tök jól beszél). Erről jut eszembe! Ma körbekérdeztük egymást, hogy a tanárunknak mi a neve, de ezt senki nem tudta. A lengyel rangidős (Janosz) vette a bátorságot és megkérdezte, hogy mi is a neve a fiatal tanárunknak (kicsit kínos volt), Cristian. Ő egy latin-amerikai származású, lelkes, mosolygós és segítőkész ifjú tanár egy kis spanyolos angol akcentussal (amely a fülemnek halálos). Ma mindenféle szituációkban használatos mondatokban társalogtunk with auxiliaries és without auxiliaries stílusban és éttermi foglalással kapcsolatos szituációkat vettük párban és kiscsoportokban. Mivel a "money" szó igen gyakran felmerült közben, ez Cristian szájából inkább "many"-nek hallattszott, szóval pislogtam nagyokat (mint hal a szatyorban), hogy most many money, vagy csak money, vagy many. Az akcentusokat folytatva azt vettem észre, hogy az én teljesen átlagosan (jó, vagy rossz) magyar akcentusom a lengyeleken kívűl mindenki számára félreérthető, miközben a kínai, mindig mosolygós-bólintgatós kínai hölgyé mindenki számára érthetetlen, kivéve a tanárt, aki tök jól elbeszélget vele. Pedig folyamatas lebegő magas hangon "énekel", minden szó végére tesz egy "tyíííí", vagy "jííí" hangot és egyetlen egy mássalhangzót sem formáz meg. A lengyel diáktársaim a szlávosan erős "t" és "r" hangjaikkal, szolidan "á"-zva mindenki számára érthető módon kommunikálnak. 😁Igazi multiaccent közeg. Annyira kell figyelnem , hogy több szénhidrátot éget az agyam, mintha maratont futnék. 



Mint a fenti képen is látható (és tegnap is említettem) az órán többször használunk kép- és hanganyagokat (Youtube), valamint egyéb programokat (Kahoo, Bamboozle).

Ma rájöttünk, hogy ez nem is egy iskola, hanem inkább wellness központ, mert minden tanterem, inkább egy hagyományos finn szaunaként üzemel, mert a légkondik képtelenek élhető klímát varázsolni. És ahogy megyre magasabb teremben vagy, annál rosszabb. 
Az ebédszünetben mindenki inkább kimegy az épületen kívülre, hátha jobb lesz........de nem lesz 😁



A délutáni órámon, amely a Culture lesson címet viseli a máltai oktatási rendszer felépítéséről és a mindennapi problémáiról kaptunk ízelítőt. Mint kiderült nem vagyunk egyedül a problémáinkkal a világban. A társadalmi és anyagi megbecsülés hiánya, a kormányzatok hozzáállása az oktatáshoz és a felnövő generáció viselkedési problémái tekintetében itt Máltán, Csehországban és Lengyelországban egyaránt. A finn kolléganő nagy kerek szemekkel hallgatott minket😳



15:00-kor befejeztük a napot a suliban, így elsétáltam a buszállomásra és nekivágtam Mdina felfedezésének, amely Málta régi fővárosa és kb fél óra utazással elérhető. Igazából az első úticélom a St. Paul Catacombs volt, amely az Mdina-val (imdinának kell ejteni) egybeépült Rabat városrészében található. Hihetetlen élmény volt alászállni a város alá és megnézni a korai keresztények temetkezési helyét. Onnan egy kb 10 perces sétával pedig már be is értem a középkori Óvárosba (ez Mdina), amely tényleg úgy néz ki, mintha a középkorba csöppentünk volna. Hihetetlen, de itt pont úgy élnek a helyi lakosok, mint mondjuk mi Cegléden, csak ez azért mégis más (remélem a képek megmagyarázzák miért fogalmazok így). Állítólag az éjszakai Mdina szebb, mint a nappali, én készítettem nappal is és este is képeket, mert a 21:50-es busszal indultam csak haza (még midig 30 Celsius a hőmérséklet 😱), döntse el mindenki, hogy melyik tetszik neki.

A templomok! Na arra azért nem tértem ki eddig, mert azokból pont annyi van, ahány nap egy évben. Máltán és a hozzá tartozó szigeteken összesen 365 templom (church, cathedral,basilica, chapel) található. Ezt úgy kell elképzelni, hogy megy az ember pl. Vallettában és 100 méterenként egy templom mellett megy el. Ha bemegy akkor pedig mindegyik gazdagon díszített freskókkal, szentek szobraival, és arannyal mindenhol. Ja és a 80%-at Szent Pálról nevezték el. Óriási kultusza van itt a szigeten, lévén hogy itt szenvedett hajótörést a mai St. Paul Bay-nél és itt töltött 3 hónapot. Ezen idő alatt több csodát is tett és áttérítette a keresztény vallásra a római helytartót Publius-t, akit készőbb szintén szentté avattak. 




































I will start today's post during my lunch break, because after the afternoon class (after 15:00) we will go sightseeing in the city of Mdina and by the time we get home in the evening (dehydrated into a mummy) I won't have enough time, desire or brain to write anything.

So this morning we got a new student girl from Equatorial Guinea, whose name is......whatever. 😅 Maybe I'll have time to learn/hear his name. That reminds me! Today we asked each other what our teacher's name was, but no one knew. The Polish senior (Janosz) took the courage to ask what the name of our young teacher was (it was a bit awkward), Cristian. He is a Latin American, enthusiastic, smiling and helpful young teacher with a slight Spanish English accent (which is deadly to my ears). Today we talked in sentences used in all kinds of situations in the style of with auxiliaries and without auxiliaries and we took situations related to restaurant reservations in pairs and small groups. Since the word "money" came up very often, it sounded more like "many" from Cristian's mouth, so I blinked big (like a fish in a bag) that it was now many money, or just money, or many. Continuing with the accents, I noticed that my completely average (good or bad) Hungarian accent is incomprehensible to everyone except the Poles, while the Chinese lady's, who always smiles and nods, is incomprehensible to everyone, except the teacher, who talks to her very well . However, he "sings" in a continuous high-pitched voice, puts a "tyíííí" or "jííí" sound at the end of every word and does not form a single consonant. My fellow Polish students communicate in a way that everyone can understand with their strong Slavic "t" and "r" sounds, solidly "á". 😁Real multiaccents medium. I have to be so careful that my brain burns more carbohydrates as if I were running a marathon.






As you can see in the picture above (and I mentioned it yesterday), we often use video and audio materials (Youtube) and other programs (Kahoo, Bamboozle) in class.

Today we realized that this is not even a school, but rather a wellness center, because all the classrooms operate more like a traditional Finnish sauna, because the air conditioners are unable to create a livable climate. And the higher you are in the hall, the worse it gets.
During the lunch break, everyone prefers to go outside the building to see if it will get better........but it won't 😁




In my afternoon class, which is entitled Culture lesson, we got a taste of the structure of the Maltese education system and its everyday problems. As it turns out, we are not alone with our problems in the world. The lack of social and material respect, the attitude of governments towards education and the behavioral problems of the growing generation here in Malta, the Czech Republic and Poland. The Finnish colleague listened to us with big round eyes😳


After the class (after 15:00) I walked to the bus station and set out to explore Mdina, which is the old capital of Malta and can be reached in about half an hour. Actually, my first destination was the St. Paul Catacombs, which is located in the part of Rabat that is integrated with Mdina (pronounced imdina). It was an incredible experience to descend below the city and see the burial place of the early Christians. From there, a 10-minute walk takes you to the medieval Old Town (that's Mdina), which really looks like you've stepped into the Middle Ages. It's unbelievable, but here the local residents live just like we do in Cegléd, only this is different (I hope the pictures explain why I say this). It is said that Mdina at night is more beautiful than during the day, I took pictures both during the day and at night, because I took the 21:50 bus home (the temperature is still 30 Celsius 😱), let everyone decide which one they like.

The churches! Well, I haven't touched on that until now, because there are exactly as many of them as there are days in a year. There are a total of 365 churches (church, cathedral, basilica, chapel) in Malta and its islands. This should be imagined as walking, e.g. in Valletta and passes a church every 100 meters. If you go inside, they are all richly decorated with frescoes, statues of saints, and gold everywhere. Oh, and 80% were named after Saint Paul. He has a huge cult following here on the island, as he was shipwrecked here at today's St. Paul Bay and spent 3 months here. During this time, he performed several miracles and converted the Roman governor Publius to the Christian religion, who was also canonized more readily.





















Megjegyzések

  1. Hajrá Balázs!!!! Egy-két óra még és sima liba lesz a multivoice. ;)

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

:)) - Eszter, Judit, Roberta Izlandon - az utazás és az első nap (Roberta)

Lindau - 2. nap - Petróné Elek Zsuzsa