Prága – Volter Etelka
2. nap – Csak kreatívan!

Ma volt a leghosszabb napunk, ami a foglalkozásokat illeti. Délelőtt kifejezetten jó kreativitást fejlesztő feladatokat kaptunk, ezeket jól lehet majd használni az órákon is. Persze tantárgyanként majd egy kicsit változtatni kell rajtuk. Elég hosszadalmas lenne leírni őket, de egyiket mindenképp elmesélem. Biztosan többen vagytok, akik ismerik is,

 A hat gondolkodó kalap egy Edward de Bono máltai pszichológus által kifejlesztett kommunikációs módszer, amelynek lényege az ún. párhuzamos gondolkodás – szemben a vitatkozással, a lényege, hogy minden szereplő lépjen ki a megszokott gondolati sémából. A hat szín hat különböző gondolkodásmódot jelent. A csoportvezető felvázol egy szituációt, problémát, a résztvevők ennek megoldásán dolgoznak, de mindenki a saját maga által választott színű kalapnak megfelelő attitűddel szól hozzá. A Hat gondolkodó kalap frappáns, könnyen megtanulható és izgalmas eszköz kisebb-nagyobb csoportokban különböző problémák megoldásán való gondolkodásra, innovatív ötletek megtalálására.

A délután egy szabadtéri programmal telet. Le kellett töltenünk egy alkalmazást, azon keresztül kaptuk a feladatokat, amiket meg kellett a csoportnak oldani. Kiváló csapatépítő program, pl. bejövő új osztályok esetén vagy kiránduláson nagyon jól használható, de akár normál tanórára is átvihető. Ízelítőül néhányat leírok az általunk kapott feladatokból. Négy fős csoportok voltak. Fényképet kellett készíteni úgy, hogy mind a négy egyidejűleg biciklin ül. Hát elképzelhetitek, hogy senki nem biciklivel jött közülünk Prágába, de megoldottuk. Kommentekben várom az ötleteket, ti hogy oldottátok volna meg. Másik: a csapat egyik tagja végezzen valamilyen szolgáltatást. Itt bementünk egy étterembe és az egyik tag játszotta el a pincér szerepét, hozta az étlapokat. Harmadik: bizonyíts be egy nevezetes matematika tételt krétával táblán (ami még az iskolában sincs, nemhogy az utcán) vagy egy ablakon keresztül. A szomszéd parkban van több asztal, amin sakkozni szoktak. A figurák fakockákra vannak festve. Így elegendő fakocka állt rendelkezésre. A szomszédos büfé teljes fala üvegből készült, a nap jól sütött, egy 3, 4, 5 oldalú derékszögű háromszögre kiraktuk belőlük a négyzeteket, az egész „ábrát” az üvegablakban látható tükörképpel együtt lefényképeztük. Negyedik: kézíts fényképet, amin hat különböző nemzetiségű ember látható. A csoportból maáltai és magyar megvolt, szerencsénkre összefutottunk az egyetem könyvtárában egy delegációval, orosz, kirgiz és ukrán tagokkal, még egy helybeli cseh elég volt, készen is volt a kép. Nem folytatom tovább, 25 ilyen feladatot kellett megoldani, 2.5 óra alatt végeztünk. Néha furcsán néztek ránk, amikor a fotót vagy videót készítettük, de mi nagyon élveztük.

Sok energiám nem maradt estére. Mivel Prágában nagyon jó a villamosközlekedés, térkép alapján összeállítottam egy villamos-körutat. Kimentem egészen a város szélére, majd olyan villamosokat válogattam össze, amikkel a történelmi belvárost is bejártam. Kifelé haladva ugyanúgy, mint más városokban is egyre kevésbé szép a környezet, mondhatnám, néhol lepusztult, és bizony egyre több nem túl jól szituált emberrel is lehet találkozni. Bár sajnos Prága belvárosában is több koldust láttunk. A külső kerületeket leszámítva Prága nagyon hasonló stílusú és felépítésű mint akár Budapest vagy Bécs. Nyilván nem véletlenül. A belvárosban viszont a szűk utcákon kanyarog a villamos, ilyenkor a gyalogosok a szűk járdákon igyekeznek a fal felé húzódni. A hidak sokkal rövidebbek és egymáshoz sokkal közelebb vannak, mint a pesti hidak. A Károly híd és a tőle délre található híd között vízibickliket, csónakokat lehet bérelni. Tele volt velük a Moldvának ez a szakasza. Kicsit olyan érzésem volt a villamosról nézve, mintha egy festmény kelt volna életre.

Este elmentem egy étterembe, amit a képzőnk ajánlott. Itt végre igazi helyi specialitást ehettem, főtt marhahúst vadasszószhoz hasonló szósszal és gőzgombóccal. Nyilván a hozzátartozó cseh sör sem maradhatott el. Ezután gyalog mentem a szállodába…

Nem tudom, milyen furcsa természeti jelenség valósul meg, de a szobámban reggelente sokkal erősebb a gravitáció. Első reggel simán felkeltem, másodikon már nehezebb volt, de ma reggel húzott vissza az ágy.

Folytatás következik.

Prague - Volter Etelka
Day 2 - Just being creative

Today was our longest day in terms of sessions. We were given some really good creativity exercises in the morning, which will be good to use in the lessons. Of course, they will need to be varied a bit from subject to subject. It would be rather long to describe them, but I will tell you about one of them anyway. I'm sure there are many of you who know them,

The Six Thinking Hats is a method of communication developed by Maltese psychologist Edward de Bono, which is based on parallel thinking - as opposed to arguing, the idea is to get all the participants to step outside their usual thought patterns. The six colours represent six different ways of thinking. The group leader outlines a situation, a problem, and the participants work on solving it, but each person addresses it with the attitude corresponding to the colour hat of their choice. The Six Thinking Hats are a clever, easy-to-learn and exciting tool for working in small or large groups to think about different problems and come up with innovative ideas.

The afternoon is spent with an outdoor winter programme. We had to download an app, through which we were given tasks for the group to solve. It is an excellent team-building programme, very useful for incoming new classes or on a field trip, but can also be transferred to a normal classroom. As a taste, I will describe some of the exercises we received. There were groups of four. They had to take a photo with all four on a bicycle at the same time. Well, you can imagine that none of us came to Prague on a bike, but we managed. I'm waiting for your ideas in the comments, how you would have solved it. Another: have one of the team members do some kind of service. Here we went to a restaurant and one of the members played the role of a waiter, bringing the menus. Third: prove a notable maths theorem with chalk on a blackboard (which you don't even have in school, let alone on the street) or through a window. There are several tables in the park next door where they play chess. The pieces are painted on wooden blocks. So there were enough wooden blocks available. The entire wall of the adjacent buffet is made of glass, the sun was shining well, we put the squares on a 3, 4, 5 sided right triangle, the whole "figure" was photographed together with the reflection in the glass window. Fourth: hand out a photograph of six people of different nationalities. We had a Maltese and a Hungarian from the group, we were lucky enough to meet a delegation from the university library, Russian, Kyrgyz and Ukrainian members, one local Czech was enough, and the picture was ready. I won't go on, we had to solve 25 of them, we finished in 2.5 hours. Sometimes they looked at us strangely when we took the photo or video, but we enjoyed it very much.

To be continued…

Megjegyzések

  1. De kíváncsi vagyok arra az alkalmazásra!!! :D

    VálaszTörlés
  2. Biztos egy gyanútlan ismeretlen bringáját kértem volna el. Arra ült volna valahogy mindenki. Vázra, kormányra, nyeregre...

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

:)) - Eszter, Judit, Roberta Izlandon - az utazás és az első nap (Roberta)

Lindau - 2. nap - Petróné Elek Zsuzsa